ARCH_IT | Muzeum Architektury we Wrocławiu
62
single,single-portfolio_page,postid-62,ajax_fade,page_not_loaded,,side_area_uncovered_from_content,qode-theme-ver-9.5,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive

Muzeum Architektury we Wrocławiu

Klient

Muzeum Architektury we Wrocławiu

Projektanci

Piotr Zybura, Iga Peruga

Współpraca

Aleksandra Górecka, Olga Horwat, Paweł Szyport, Marcin Tobiasz

Identyfikacja wizualna

Marian Misiak & ARCH_IT

Projekt

2014

Nagrody

Wyróżnienie i nominacja do nagrody specjalnej w XXV edycji konkursu Piękny Wrocław 2015.  
II nagroda w konkursie Wnętrze&Design Dolnośląskiego Festiwalu Architektury DOFA 2015.  
II nagroda w konkursie Muzeum Widzialne 2015 Narodowego Instytutu Muzealnictwa i Zbiorów Muzealnych 2015

Foto

Maciej Lulko

Kategoria
publiczne, wnętrza
O projekcie:

Przebudowa części wejściowej i części sal wystawienniczych wraz z systemem identyfikacji kierunkowej w Muzeum Architektury we Wrocławiu.

Na przestrzeni lat zabytkowy kompleks Muzeum Architektury uległ znaczącej degradacji, przede wszystkim w zakresie możliwości realizacji współczesnych potrzeb wystawienniczych. Jednocześnie wciąż jest to miejsce szczególne ze względu na charakter swojej działalności oraz fakt, iż wielu z nas – wrocławskich architektów – tu właśnie rozpoczynało swoją karierę zawodową. Pomimo, iż pierwotnie zakres prac obejmować miał jedynie dostosowanie strefy wejściowej do potrzeb osób niepełnosprawnych, uzgodniliśmy z muzeum, iż niezbędne jest podejście kompleksowe. W ramach ograniczonego budżetu przygotowano ogólne założenia funkcjonalno-użytkowe. Jako priorytet przyjęto działania zmierzające do uporządkowania przestrzeni w celu uzyskania jej spójności estetycznej oraz stworzenia możliwie optymalnych warunków ekspozycyjnych. Kolejne, równie ważne, zadanie polegało na wprowadzeniu nowego systemu oświetlenia sztucznego i kontroli oświetlenia naturalnego. W pierwszym etapie przebudowano strefę wejściową, której nadano nowy, bardziej otwarty, niejako „zapraszający” wyraz. Strefę definiuje obecnie przede wszystkim mocna, minimalistyczna bryła zabudowy meblowej na jednej ze ścian z charakterystycznymi elementami systemu identyfikacji wizualnej. W drugim etapie zmodernizowano nawy i prezbiterium dawnego kościoła. W celu zapewnienia neutralnej przestrzeni wszelkie interwencje architektoniczne ograniczono do prostych form i jednego koloru bazowego – białego. Dla zapewnienia koherentności wszystkich obszarów wystawowych – także tych nie objętych aktualnie pracami modernizacyjnymi – zaprojektowano dodatkowo system identyfikacji wizualnej i kierunkowej, zintegrowany ściśle z rozwiązaniami architektonicznymi. System scala estetycznie obszary muzeum o różnym wyrazie i poziomie zainwestowania i wprowadza wyraźne powiązania pomiędzy salami wystawienniczymi połączonymi wewnętrznym krużgankiem.