Projekt aranżacji wystawy „Droga ku nowoczesności. Osiedla Werkbundu 1927-1932” we wrocławskim Muzeum Architektury w ramach programu architektonicznego Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016. Projekt i realizacja wystawy otrzymały nagrodę w konkursie pod patronatem Ministerstwa Kultury i Nauki na wydarzenie muzealne roku SYBILLA 2016. Wystawie towarzyszyła bogato ilustrowana publikacja przedstawiająca wszystkie osiedla Werkbundu.
Weissenhof, Nový Dům, WuWA, Neubühl, Lainz, Baba – eksperymentalne osiedla Werkbundu zbudowane w Europie w latach 1927-1932 w znaczącym stopniu wpłynęły na rozwój architektury światowej. Jest ich zaledwie sześć – w Niemczech, Polsce, Czechach, Szwajcarii i Austrii – i to właśnie one symbolizują „architektoniczno-urbanistyczną rewolucję” pierwszej połowy XX wieku. Są dziedzictwem kulturowym nadzwyczajnej rangi, odzwierciedleniem historii ruchów polityczno-społecznych w Europie, świadectwem rozpowszechniania architektury modernizmu, a dzisiaj i w przyszłości ambitnym wyzwaniem w dziedzinie ochrony zabytków.
Wystawa „Droga ku nowoczesności”, prezentowana w Muzeum Architektury we Wrocławiu od 31 marca do 5 czerwca 2016 roku, po raz pierwszy przedstawiała wszystkie wzorcowe osiedla w jednym miejscu. Ekspozycja jest jednym z najważniejszych wydarzeń realizowanych w ramach programu architektonicznego Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016.
Partnerzy
Stuttgart
Landesamt für Denkmalpflege im Regierungspräsidium Stuttgart, Fachgebiet Baudokumentation, Bauforschung und Fotografie, Inken Gaukel, Landeshauptstadt Stuttgart, Kommunale Denkmalschutzbehörde, Herbert Medek, Universität Stuttgart, Fakultät Architektur und Stadtplanung, Institut für Architekturgeschichte, Christiane Fülscher, Weißenhofmuseum im Haus Le Corbusier, Anja Krämer, Verein Freunde der Weißenhofsiedlung, Friedemann Gschwind
Brno
Muzeum města Brna, Jindřich Chatrný, Statutární město Brno
Wiedeń
Architekturzentrum Wien, Sonja Pisarik, Katrin Stingl, Kulturabteilung der Stadt Wien, Stadtteilkultur, Interkulturalität und Internationale Angelegenheiten, P.GOOD Praschl-Goodarzi Architekten ZT-GmbH, Azita Goodarzi, Martin Praschl
Zurych
Kanton Zürich, Kantonale Denkmalpflege, Beat Eberschweiler, Peter Baumgartner, Lukas Knörr, Arthur Rüegg, Ruggero Tropeano.
Praga
Hlavní Město Praha
Eksponaty ze zbiorów
Architekturzentrum Wien, Archiv Vysokého učení technického v Brně, Bezirksmuseum Wien Hietzing, ETH Zürich, Institut für Geschichte und Theorie der Architektur (gta), Genossenschaft Neubühl, Kunstsammlung des Kantons Zürich / Kunstmuseum Winterthur, Landesamt für Denkmalpflege im Regierungspräsi, ium Stuttgart, Landeshauptstadt Stuttgart, Stadtarchiv, MAK – Österreichisches Museum für Angewandte Kunst, Městská část Praha 6, Museum für Gestaltung, Legat Rüegg/Troppeano, Muzeum hlavního města Prahy, Muzeum města Brna, Národní technické muzeum, P.GOOD Praschl-Goodarzi Architekten, Soukromý archiv, Brno, Staatliches Hochbauamt, Reutlingen, Uměleckoprůmyslové museum v Praze, Universität Stuttgart, Fakultät Architektur und Stadtplanung, Veletrhy Brno, a. s., Weißenhofmuseum im Haus Le Corbusier, Stuttgart, WIEN MUSEUM, Zürcher Hochschule der Künste
Europejska Stolica Kultury Wrocław 2016, Narodowe Forum Muzyki, Impart 2016
Jadwiga Urbanik. Grażyna Adamczyk-Arns
Piotr Zybura, Marta Smektała
Jolanta Gromadzka, Tomasz Bojęć, Kasia Kolinek, Karol Mądrecki, Katarzyna Śmigielska
Marian Misiak, Olaf Schindler
Alicja Wodzińska
2015-2016
2016
©Thomas Arns